20 Април 2024, 03:47 Днес (0) | Вчера (10)

Ще има ли революция в бюджет 2016?

20 Октомври 2015 09:50 в. 24 часа по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 20 октомври 2015, 09:54

Не бива да има компромиси за ведомства, които искат повече пари без реформи

Наближава времето за държавния бюджет за следващата година и започва да се прокрадва информация относно плановете за 2016 година.

Без да преувеличаваме, можем отсега да кажем, че бюджет 2016 ще е един от най-важните документи, приемани от правителството. Бюджет 2014 беше абсолютно изпуснат от контрол заради политическата криза, а бюджет 2015 беше набързо изготвен малко след избирането на правителство и основно имаше за цел да овладее финансовата криза.

Успокояването на ситуацията дава възможност в една по-нормална среда бюджет 2016 да покаже какви са стратегическите приоритети на правителството – и да предприеме стъпки за тяхното постигане.

Основният проблем с бюджета през последните няколко години беше увеличеният дефицит, който през 2014 година достигна рекордно висока стойност от 3 милиарда лева (3,7% от БВП).

Първоначалният план беше дефицитът постепенно да се ограничи и да спадне до 2% в края на 2017 година. Сега обаче имаме положителна промяна – дефицитът ще бъде намален до 2%

още в бюджет 2016-а, една година предсрочно. Нещо повече, бюджетът за 2015 година също се преизпълнява по отношение на приходите, което означава, че и през настоящата година дефицитът ще е по-нисък от плана.

По-бързото намаление на дефицита дава възможност по-бързо да се сложи край на увеличението на държавния дълг, който расте от началото на кризата насам. Правителството трябва да се стреми към увеличение на кредитния рейтинг и продължаване на спада на лихвените проценти, както и да положи усилия за ускоряване на икономическия растеж. Защото комбинацията от нисък дефицит, ниски лихви и висок растеж е най-сигурният начин за бързо и устойчиво намаление на държавния дълг. Съвсем реалистично е още през следващата година да се постигне намаление на дълга.

Другият момент, който често се обсъжда като част от бюджета, са данъчните закони. Тази година, за радост, Министерството на финансите публикува достатъчно рано предложенията си за данъчни закони и в резултат на обсъжданията се отказа от идеята общините да вдигат данъка върху доходите. Това е правилно решение, тъй като не е полезно да се повишава облагането на труда, особено в този ранен етап на икономическо възстановяване. Нещо повече, 2015 година показа, че при сегашните данъчни ставки може да влязат далеч повече приходи в бюджета – при наличие на воля за повишаване събираемостта на приходите.

Този подход трябва да се запази и през 2016 г. – да се събират по-добре сегашните данъци, вместо те да се увеличават. Така и данъкоплатците ще са доволни, и държавата ще разполага с повече средства.

Общо взето, бюджетът постига прогрес в намалението на дефицита, ограничаване на дълга и събирането на приходите. Обаче голям проблем си остава разходната част. През настоящата година например беше заложено 10% ограничение на разходите за заплати в публичния сектор – но до момента то не се е реализирало в някои от най-големите ведомства като МВР. Това е пример, че дори неща, които са приети и приложени в бюджета, всъщност не се изпълняват. Когато става въпрос за разходи – и особено за реформи – дисциплината се губи.

Разходната част на бюджета се разглежда от мнозина като възможност да се вземат повече пари от държавата. Наскоро съдебната система обяви желание да получи значително увеличение на бюджета за следващата година. МВР пък за пореден път поиска допълнителни средства за тази година. Здравната каса отново заговори за дефицит. Министерството на отбраната иска пари за нови самолети.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 19 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8314
GBP 2.4796 2.4887 2.2841
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив