Ексклузивното ново проучване на Allianz Trade, което отчита пулса в пика на търговската война със САЩ (преди и след „Деня на освобождението“ на 2 април), разкрива последиците от търговската война и механизмите за справяне за 4500 износители в девет ключови държави, които представляват близо 60% от световния БВП.
Непредсказуемостта на тарифните политики на САЩ е увеличила несигурността за глобалния бизнес, според резултатите от публикуваното днес проучване на Allianz Trade Global Survey за 2025 г. Обхващайки 4500 компании в Китай, Франция, Германия, Италия, Полша, Сингапур, Испания, Обединеното кралство и САЩ и проведено в два кръга – преди и след обявяването на тарифите за "Деня на освобождението" на 2 април – резултатите разкриват рязка промяна в очакванията за растеж, възприятията за рискове, особено по отношение на забавянията на плащанията, и разнообразните стратегии за смекчаване на ефекта от търговската война. Дори с появата на двустранни търговски споразумения през последните седмици, мъглата на несигурността не се разсейва. Част от облекчението може да се окаже временно.
Глобалното проучване на Allianz Trade разкрива, че близо 60% от фирмите очакват отрицателно въздействие от търговската война, а 45% очакват оборотът от износ да намалее. Въздействието надхвърля обемите на търговията: повече от една на всеки четири фирми обмисля временно спиране на производството поради комбинацията от тарифи и валутна нестабилност, особено в сектори, зависими от вносни междинни стоки.
"В рязък контраст с оптимизма, наблюдаван преди вълната от тарифи на 2 април, тазгодишното Глобално проучване потвърждава това, което наблюдаваме на всички пазари: несигурността и фрагментацията стават структурни. "Денят на освобождението" разкри уязвимостите на компаниите със силно концентрирани вериги за доставки и експортни пазари. Числата говорят сами за себе си: глобалните положителни очаквания за износ спаднаха от 80% на 40%, а 42% от компаниите сега очакват оборотът от износ да спадне между -2% и -10%, в сравнение с едва 5% преди обявленията на 2 април. Въпреки скорошните двустранни споразумения с Обединеното кралство и Китай, ние оценяваме, че глобалните загуби от износ ще достигнат 305 милиарда щатски долара през 2025 г. Компаниите не стоят на едно място. След като преминаха през последователни сътресения от 2020 г. насам, те отново се адаптират, диверсифицират партньорите, преконфигурират логистиката и внедряват споделяне на риска в цялата верига за създаване на стойност. В днешната търговска среда успехът зависи все повече от адаптивността", казва Айлин Сомерсан Коки, главен изпълнителен директор на Allianz Trade.
Компаниите все още са в застой, разчитайки на механизми за справяне, като например прехвърляне на по-високи разходи, диверсификация и търсене на алтернативни маршрути за доставка
Временното облекчение вероятно ще насърчи компаниите да продължат с предварителното си снабдяване до изтичане на 90-дневните паузи (12 август за Китай и 8 юли за останалата част от света), както направиха в началото на годината – 86% от американските компании заявиха, че са извършили предварително снабдяване с доставки от Китай и ЕС преди влизането в сила на тарифите.
Малко компании възнамеряват да поемат увеличените разходи или да намалят експортните цени, за да запазят пазарния си дял, особено в САЩ, където повече от половината компании планират да повишат цените (54%). Поради високата несигурност, снабдяването от нови пазари вероятно ще продължи, като това е вторият най-предпочитан вариант сред начините за смекчаване на въздействието на тарифите, особено в Полша и Испания. Диверсифицирането на веригите за доставки и клиентските бази е трайна стратегия за смекчаване на риска – не е изненадващо, като се има предвид, че 54% от анкетираните считат геополитическите и политическите рискове и социалните вълнения сред трите основни заплахи за техните вериги за доставки. Повече от една трета от анкетираните предприятия вече са открили нови пазари за износ, докато почти две трети са планирали да го направят.
За да контролират разходите, свързани с митническите процедури, по-голямата част от фирмите търсят алтернативни маршрути за доставка, включително 62% от американските компании (улеснено от спада на разходите за доставка с близо 50% от началото на 2025 г. и по-ниските цени на петрола - очаква се те да варират между 65 и 70 щатски долара за барел до края на годината).
Проучването разкрива също, че по отношение на търговските условия, фирмите все повече прехвърлят отговорността върху своите доставчици за управление на логистиката и разходите (включително митническите) по целия път до местоположенията на купувачите. Интересно изключение е в САЩ, където "Цена, застраховка и превоз" (CIF) остават на първо място. Компаниите също така искат да споделят разходите за валутна волатилност, като въвеждането на ценови клаузи в договорите за споделяне на валутния риск с клиентите и доставчиците е предпочитаният вариант за 59% от тях.
Разделяне между САЩ и Китай, сближаване между Европа и Азия и Латинска Америка като тих победител в търговската война
Разделянето между САЩ и Китай вероятно ще продължи в средносрочен план, въпреки 90-дневната пауза в тарифите. Намерението на американските компании да изнасят за Китай и Източна Азия намаля наполовина до 10% след "Деня на освобождението", докато очакванията на китайските фирми за износ за Северна Америка се сринаха от 15% на 3%. Американските компании с производство в Китай все по-често търсят алтернативи извън Азия: една четвърт от тях обмислят Западна Европа, а друга четвърт - Латинска Америка.
"Въпреки че новата търговска сделка понижава средната ставка на вносните мита на САЩ за Китай до 39%, от впечатляващите 103%, това остава много по-високо от ставката от 13%, прилагана преди втората администрация на Тръмп. На този фон е вероятно "френдшорингът" да продължи да набира скорост: Европа и Латинска Америка се очертават като привлекателни алтернативи за китайските фирми, а европейските фирми също са все по-заинтересовани от износ за Китай и Азия: между двете проучвания намеренията за износ се увеличиха до 36%, а интересът към пазара на Южна и Югоизточна Азия се удвои до 14%. Междувременно Латинска Америка се очертава като победител в стратегиите за пренасочване и заобикаляне на търговията, като както китайските, така и европейските фирми търсят в региона достъп до САЩ на по-ниска цена", заявява Франсоаз Хуанг, старши икономист за Азиатско-тихоокеанския регион и търговията в Allianz Trade.
Около половината от износителите очакват по-дълги срокове на плащане и повишен риск от неплащане
Търговската война се отрази на очакванията за сроковете на плащане: след "Деня на освобождението" 25% от износителите очакват сроковете на плащане да са по-дълги с повече от 7 дни, което е ръст от +13 процентни пункта. Близо половината от износителите (48%) очакват повишен риск от неплащане — особено в САЩ, Италия и Обединеното кралство — отразявайки по-широкото влошаване на условията за световна търговия.
Само 11% от експортните компании продължават да получават плащания в рамките на 30 дни, но тази цифра е значително по-ниска сред водещите износители като САЩ, Китай и Германия. Приблизително 70% от компаниите получават плащания между 30 и 70 дни – тази цифра е малко по-висока във Великобритания (75%), Франция (73%), Италия (73%) и САЩ (73%) и варира в зависимост от сектора и размера на компанията.
"По-големите фирми са склонни да изпитват по-дълги забавяния на плащанията, като 26% от анкетираните компании с оборот над 5 милиарда евро са изправени пред срокове на плащане над 70 дни, в сравнение с 18% за общата средна стойност за извадката. Това предполага, че големите компании все повече поемат ролята на невидима банка за по-малките компании. Тъй като износителите са изправени пред по-дълги цикли на плащане и нарастващи рискове от несъстоятелност, те са под натиск да прехвърлят разходите, да доставят от нови пазари или дори да преосмислят цялото си международно присъствие", заключава Ана Боата, ръководител на икономическите изследвания в Allianz Trade.