Историята на знаменитата днес автомобилна компания Porsche съвсем не започва с легендарния модел 911. Дори и не със създаденото през 1948 година Porsche Type 356
Първата кола на Фердинант Порше е родена в далечната 1898 година...
Именно тогава конструкторът представя разработката си Egger-Lohner C.2 Phaeton. Този автомобил влиза в историята като P1 – това е бил индексът, набит върху всички основни агрегати. Р1 пък се разшифрова просто като Porsche 1.
Porsche P1 всъщност е бил … електромобил (в онези времена все още не е било ясно кое ще вземе връх – електро или бензиновите двигатели). Р1 е снабдена с двигател с мощност 3 конски сили, като в дадени моменти при подходящ терен от колата са можели да изстискат цели 5 конски сили.
Те пък са били достатъчни да се развият безумните за онези времена 35 км/ч.
Малцина са онези, които знаят, че именно P1 е спечелила едно от първите в историята авторалита, проведено през 1899 година по време на Международната автомобилна изложба в Берлин.
Трасето с дължина 40 километра е изобилствало с различни предизвикателства, което от своя страна е поставяло пред участниците достатъчно високи изисквания. Р1, управлявано от Порше в присъствието на трима пасажери първа пресича финала, изоставяйки втория след себе си на 18 минути.
Половината от участниците в старта така и не достигат до финала зарази многобройни технически проблеми.
"Р1 удържа победа, тъй като има най-нисък разход на електроенергия в градски условия", така от Porsche разказват за първата си победа.
А сега най-интересното – до неотдавна в концерна Porsche дори и не знаеха, че екземпляр от серията от 4 коли Р1 е запазен и до днес.
Наскоро в един австрийски склад е открит ретроавтомобил, в който специалисти откриват Р1. Според някои данни колата е пролежала там от 1902 година. Тъй като не е била експлоатирана Р1 се намирала в много добро състояние, затова не са били необходими сериозни усилия, за да бъде реставрирана.
Благодарение на това първият автомобил на Порше вече заема своето почетно място в музея на компанията.