13 Октомври 2024, 17:24 Днес (0) | Вчера (0)

Увеличават лимитите по "Зелена карта" у нас и в Европа

06 Май 2004 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Според сега действащите застрахователни лимити живота на европееца се оценява на 350 хил. евро, а на българина едва 200 хил. лева

С влизането в ЕС България ще трябва да приложи сега действащата 4-та директива, според която минималният лимит на отговорност по задължителната застраховка "Гражданска отговоност" за неимуществените вреди е 350 хил. EUR на човек или 500 хил. EUR за събитие и имуществени вреди от 100 хил. EUR за събитие, това съобщи на специална конференция разглеждаща проблемите на автомобилно застраховане Улф Лемор, председател на Съвета на бюрата. Цитираните по-горе лимити на отговорност в момента са в сила за страните членки на ЕС и на международнaта система "Зелена карта". Самата международна организация пък датира от 1949 г., а застрахователни сертификати се издават от 1953 година. Към днешна дата членове на системата "Зелена карта" са 44  държави.  България е член на системата от 1971 г., а от две години функционира и Национално бюро на българските автомобилните застрахователи (НББАЗ), които продават застрахователният сертификат "Зелена карта". Членовете на българското бюро на автомобилните застрахователи са 11 общозастрахователни компании.
В момента у нас застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всички собственици МПС-та.  Тя покрива причинените от водачите имуществени и неимуществени вреди на трети лица и важи само за територията на България. Другата задължителна за автомобилистите застраховка е "Зелена карта", която по своята същност е "Гражданска отговорност" като единствените разлики са в лимитите на отговорност, цената на застраховката и териториалния обхват. Застрахователният сертификат "Зелена карта" важи само за пътуващите зад граница български автомобилисти.
Сега у нас се продават и двата вида застраховки. Въпреки задължителния си характер едва около 45% от собствениците на автомобили имат "Гражданска отговорност". Що се отнася "Зелена карта", то процента е многократно по-голям, тъй като и контрола за нейното закупуване е по-сериозно - не може да напуснете границата ако нямате въпросния сертификат.
В момента минимални лимити и застрахователни премии (цена на застраховката) за "Гражданска отговорност" се определят нормативно от МС. Цената се определя на база мощността на превозното средство, а действащите сега минимални лимити са 100 хил. лв. за имуществени щети и 200 хил. за неимуществени щети. Цените за "Зелена карта" се определят на същия принцип като се взема предвид срока на действие на застраховката, а лимитите са доста по-високи от тези на "Гражданска отговорност" и са  съобразени с международните изисквания и практика.
С приемането ни в ЕС през 2007 г. застраховката "Гражданска отговорност" и "Зелена карта" ще бъдат обединени в една, обясни специално за в-к "КЕШ" главният секретар на НББАЗ Таня Чонкова. Лимитите на отговорност за "Гражданска отговорност" у нас плавно ще се увеличават така че през 2007 г. да достигнат сегашните минимални нива за страните от ЕС - за неимуществените вреди ще е 350 хил. EUR на човек или 500 хил. EUR за събитие и имуществени вреди от 100 хил. EUR за събитие. Естествено с увеличението на отговорностите на застрахователите ще се увеличава и цената на самата застраховка като за момента никой не се ангажира с точна цифра.
Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е един от най-невралгичните  в застрахователния бизнес у нас. Наскоро автомобилните застрахователи възроптаха, че не може държавата постоянно да увеличава лимитите на отговорност, да държи социално ниски цени за застраховката и в същото време да не упражнява необходимия контрол за нейната покупка от собствениците на автомобили. Нещо повече те дори заплашиха, че ще се откажат от правото си да продават въпросната застраховка, което ще доведе след себе си до доста неприятни последици.
От своя страна държавата пък не може да се пребори с нелоялната конкуренция между самите застрахователи при привличането на клиенти за "Гражданска отговорност". Проблемната застраховка е в основата и на предстоящите промени в Закона за застраховане, които се гледат на първо четене в пленарна зала. Специалистите от застрахователния бранш не са много доволни от настоящите промени и се надяват между двете четения на законопроекта да успеят да вразумят народните избраници и им обяснят как най-добре биха се решили проблемите в родното застраховане.      
В момента ЕС работи по нова (пета) директива, която се очаква да бъде приета до края на тази година. В документа се предвижда да се въведат минимални суми по автомобилната полица. Обсъжданият при нея лимит на отговорност за неимуществени вреди да е 1 млн. EUR на пострадал или 5 млн. EUR на събитие, а за имуществени вреди 1 млн. EUR на събитие. Страните членки на ЕС ще имат 5-годишен срок да приложат директивата. Новата директива и предвидените в нея лимити най-вероятно ще влезе в сила от началото на 2007 г., обясни Улф Лемор.
"Този нормативен акт с по-високите отговорности от страна на застрахователите ще трябва да бъде прилаган и в България, но това ще стане след един адаптационен период, който ще продължи между две и пет години. Всички други евродирективи обаче ще важат за вас от момента на влизането ви в ЕС", разясни още Лемор.
Освен проблемите в социален аспект свързани с увеличението цената на застраховката "Гражданска отговорност" международният застрахователен експерт предвижда трудности и с презастраховането на международните пазари, тъй като след събитията от 11.09.2001 г. самите презастрахователи са доста по-консервативни при приемането на някакъв риск. С влизането ни в ЕС ще трябва да разполагаме и с информационна система, в която да фигурират всички сключени полици. В момента Асоциацията на българските застрахователи работи по проект за изграждане на подобна система за автомобилните застраховки като вече е избрана и фирмата изпълнител, съобщиха от ръководството на браншовата организация.

Каре (1): Предмет на застраховката "Гражданска отговорност" е отговорността на физическите и юридическите лица, собственици, държатели и ползватели на моторни превозни средства, както и на упълномощените от тях водачи за причинените неимуществени и имуществени вреди на трети лица, свързани с притежаването и използването на моторните превозни средства, за които застрахованите отговарят съгласно българското законодателство.

Каре (2): Международен застрахователен сертификат "Зелена карта"
Зелената карта е международна автомобилна застраховка "Гражданска отговорност, покриваща отговорността на водачите на моторни превозни средства" за причинени от тях неимуществени и имуществени вреди на трети лица, свързани с притежаването и използването на моторните превозни средства, за които застрахованите отговарят съгласно законодателството на страната, в която е настъпило пътно-транспортното произшествие.
"Зелена карта" е един от задължителните документи, с които българските граждани трябва да се снабдяват при предприемане на пътуване с моторно превозно средство в чужбина.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Октомври 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7890
GBP 2.4796 2.4887 2.3371
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив