От 2004 г. толкова ще струва “винетката” за преминаване по републиканските пътища Плащаме в пощите налога за шосетата
От 1 януари 2004 г. българските шофьори ще плащат такса за преминаване по всички пътища от републиканската пътна мрежа. Такса няма да се плаща само за ползването на общинските шосета. Това съобщи шефът на Изпълнителна агенция "Пътища" Павел Диковски вчера.
Таксата ще е еднаква за всички видове леки автомобили, независимо от кубатурата на двигателя и от теглото им, обясни Диковски. Шофьорите ще плащат за "винетка" ( стикер, който се лепи на предното стъкло на автомобила).
През 2004 г. таксата ще еднократна в рамките на един резервоар гориво 70-80 лв., обясни Диковски. С въвеждането на винетната система ще бъде отменен пътният данък, който в момента се заплаща в зависимост от теглото на автомобила. Така ако в момента данъкът за "Опел Кадет" е бил 10 лв., той ще се увеличи 5-6 пъти с въвеждането на стикер за платено преминаване.
Обмисляме винетките да се заплаща в пощите, където собствениците ще получават и стикерите. Причината е, че пощите имат офиси в почти всички населени места в страната. От 2005 г. ще въведем стикери с валидност 10 дни, 2 месеца и 1 година, обясни пътният шеф. Тарифата за микробусите и камионите ще е по висока от тази за леките автомобили. Най-скъпо ще плащат собствениците на камиони и автобуси с тегло над 12 тона.
В момента такси за преминаване през България плащат само чуждестранните водачи на ТИР и автобуси, а за леките автомобили няма такса. За тях също ще бъде въведена пътна такса, която ще е доста по-висока от тази за българските автомобили.
До 2007 г. нашите пътни такси ще се изравнят с тези в страните от Европейския съюз, добави Павел Диковски. Приходите от пътни такси ще отиват в държавния бюджет, откъдето ще се разпределят за ремонт и поддръжка на пътната мрежа. Очакваните приходи от новите пътни такси догодина са в размер на 20 -25 млн. лв. изчислиха от Агенция "Пътища".
Все още не е решено кой ще контролира шофьорите за пътните стикери. Вероятно ще се наложи да се създаде специализирано звено към КАТ, което ще налага глоби на нарушителите. Глобите трябва да са драстични, за да има ефект от въвеждането на винетната система, категоричен е Павел Диковски. Според източници на "Монитор" санкцията за българските шофьори, хванати без стикери, ще е от 200 до 500 лв. в зависимост от тонажа на автомобила.
До средата на годината трябва да сме готови с нормативните актове за въвеждане на винетната система, тогава ще обявим и конкурс за фирмите които ще изработят винетките, обясни зам. министърът на регионалното развитие Румен Митов. Въвеждането на винетките ще се финансира от държавния бюджет, добави той.
В момента междуведомствена работна група работи по промени в Закона за движение по пътищата, в Закона за местните данъци и такси, както и в Закона за МВР, за да влязат в сила новите пътни такси, добави Румен Митов. Той припомни, че въвеждането им е заради Директива 9962 на ЕС. Тя изисква прозрачност, еднакви автомагистрални такси за чужденци и за българи и съответствие на приходите и разходите при поддържане на пътищата.