Големите авиопревозвачи продължават процеса на засилване на връзките помежду си, за да се справят със задълбочаващата се криза в сектора. Това пише в анализ на бранша във в. "Уолстрийт джърнъл".
Големите авиопревозвачи продължават процеса на засилване на връзките помежду си, за да се справят със задълбочаващата се криза в сектора. Това пише в анализ на бранша във в. "Уолстрийт джърнъл". Според наблюдателите, цитирани от вестника, следващата стъпка от стратегията на трите големи алианса на компаниите от бранша ще е опит за контролиране на цената, на която купуват самолетите си.Алиансите в индустрията са три: "Стар алианс" (в който влизат "Юнайтед еърлайнс", "Луфтханза", "Сингапур еърлайнс" и бразилската "Вариг"), "УанУърлд" ("Американ еърлайнс", "Бритиш еъруейз", "Катай пасифик" и "Куантас") и "Скайтим" ("Делта еърлайнс", "Ер Франс", "Кореан еър" и "Аеро Мексико"). Всеки от тях осигурява на компаниите възможност за по-евтино закупуване на всичко необходимо за дейността им - от одеала за пътниците до гориво, като сега фокусът ще се пренесе върху най-скъпата инвестиция на гигантите в бранша - самолетите. Анализатори са на мнение, че заявеното намерение от страна на авиокомпаниите да намалят разходите си за закупуване на нови машини може да стане по два начина - или чрез използването на един и същ самолет от няколко компании, или чрез оказване на натиск върху производителите.
Използването на един и същ самолет от няколко авиокомпании е голямо предизвикателство, тъй като е свързано с много текущи разходи по поддържането на машината спрямо стандартите на съответната компания, но ще доведе и до икономии от мащаба на дейността, тъй като един и същ самолет може да обслужва една дестинация на много компании. Според наблюдатели в момента тече процес на уеднаквяване на интериора на компаниите. Оказването на натиск върху производителите засега не е силно застъпено в стратегиите на алиансите, тъй като то граничи с картелирането, но според анализатори големите производители на самолети ще се поддадат на очаквания неформален натиск. Причината за това се крие и в намалените заради кризата приходи на компании като "Боинг", "Еърбъс" и други.
------------------------------
Кризата в сектора води до драстични съкращения на разходите за всички компании в бранша, които могат да бъдат избегнати със засилване на кооперацията между компаниите. По данни на инвестиционната банка "Мерил Линч" обявената програма на "Нортуест еърлайнс" за намаляване на разходите с 1 млрд. долара на година щеше да изисква намаление само със 780 млн. долара (или с 22% по-малко), ако компанията беше в някой от тези алианси.
Данни за таблица
Прогнозни данни за растежа на борсовите авиоиндекси при успешна програма за задълбочаване на партньорството (в %)
Индекс 2-ро трим. 3-то трим. 4-то трим.
S&P 2.53 2.55 2.60
FTSE 2.45 2.75 3.13
DJIA 2.50 2.55 2.65
NIKKEI 2.00 2.10 2.25
Източик: Citigroup