09 Юли 2024, 01:26 Днес (0) | Вчера (2)

Един от двадесет спира на пешеходна пътека

28 Юли 2005 08:55 в-к "Новинар" по статията работи:
A+ A-

Глобените пешеходци са двойно повече от наказаните шофьори

Българските шофьори са изключително нетолерантни на пътя, включително към пресичащите на зебра пешеходци. В това отношение родните водачи нямат равни на себе си в Европа. На първо място по нетолерантност не само към пешеходците, но и към останалите участници в движението безспорно са водачите на таксита.
Шофьорите, които спират на зебра, са много малко, въпреки че според Закона за движение по пътищата са длъжни да пропускат преминаващите по пешеходната пътека хора.
По този въпрос в закона пише дословно следното: При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре. Когато пешеходец, стоящ на банкета или тротоара, сигнализира с ръка за намерението си да премине по пешеходната пътека, водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен, без да създава опасност за движението, да спре, за да пропусне пешеходеца.
Разбираемо е да не спреш на зебра в час пик, когато задръстванията са опънали нервите ти и пропускането на пешеходец ще запуши още повече движението. Или пък когато можеш да изпуснеш зелен светофар. Българските водачи обаче масово не дават предимство дори когато са сами на пътя и се движат с ниска скорост.
Екип на "Новинар" реши да направи експеримент и да преброи средно колко коли спират на пешеходна пътека. Избрахме улица в центъра на София със средна натовареност на движението, където не стават твърде големи задръствания, но не се развиват и високи скорости. Оказа се, че сравнително добри шансове да пресече на зебра има пешеходецът, който маха с ръка на шофьора да спре. Екипът на "Новинар" успя да спре по този начин един от пет автомобила. Един на десет пък дава път, когато пешеходецът е пресякъл половината платно и стои по средата на пътя. Един от двадесет автомобила спира, когато пешакът само е стъпил в началото на пешеходната пътека, но намерението му да я пресече е очевидно. Ако пешеходецът обаче стои на тротоара и само се оглежда предпазливо, почти няма шанс някой автомобил да му даде път.
Ниската култура и липсата на достатъчен контрол за спазване на правилата са основните причини повечето водачи да профучават през пешеходните пътеки. Аз лично не съм виждала някой шофьор да е глобен за отнемане на предимство на пешеходец, нито някой специално да следи за това. Приоритет за контролните органи е по-скоро да следят за каране в пияно състояние, без колан или с превишена скорост, отколкото правилното минаване през пешеходни пътеки. На катаджиите им е по-удобно да стоят в засада и да заработват малки суми, отколкото да работят по превенцията, коментира участник в един Интернет-форум.
Мненията обаче са разделени. От едната страна на барикадата са хората, които обикновено се придвижват с автомобили, от другата страна са тези, които рядко се качват на кола.
Повечето шофьори не се чувстват длъжни да дават предимство на зебра, тъй като смятат, че така пречат на останалите автомобили и дори създават предпоставка за катастрофи. Като допълнителен аргумент изтъкват и това, че пешеходците също са с ниска култура и често изникват изневиделица на пътя с риск да бъдат блъснати. Това също е вярно - за подобно поведение също има глоби в Закона за движение по пътищата. Но пък то по никакъв начин не може да служи на шофьорите като оправдание да не си гледат собствените задължения. Хората, които се придвижват през повечето време с автомобилите си, забравят и това, че на практика всеки е пешеходец. В такъв се превръща всеки, който слезе от колата си.
Шофьорите не спират и защото си тълкуват удобно текстовете от закона. Според КАТ задължението да се дава път на зебра също не е еднозначно. Пешеходецът не трябва да навлиза внезапно на зебра, без да е сигурен, че ще му се даде предимство, твърдят от контролния орган. Преминаващите на пешеходна пътека трябва предварително да преценят скоростта на колите и възможността им да спрат, без да създадат опасност от катастрофи, а не да навлизат внезапно на платното с очакването, че шофьорите са задължени да им дадат път, твърдят от контролния орган. С други думи - шофьорът трябва да спре, но ако може. От КАТ обаче признават и това, че като види знак за пешеходна пътека, водачът е длъжен да намали скоростта и да пропусне пешеходеца, който пресича нормално. Ако има знак, водачът трябва да намали скоростта с готовност да реагира. Стоящ на платното пешеходец е знак за повишено внимание, коментираха от контролния орган.
Профучаването през пешеходни пътеки е едно от нещата, по които България рязко се отличава от Западна Европа. Едва ли има човек, който да е посетил някоя западна страна и да не му е направило впечатление, че щом застане на тротоара пред пешеходна пътека, всички коли спират като по сигнал. Едва ли има и западняк, който да не се е стъписал, когато тръгва да пресича на зебра, а колите профучават край него. Затова нищо чудно, че в брошурите, които се разпространяват за нуждите на чужденците, които посещават България, има специално предупреждение, че българските шофьори нямат навика да спират на пешеходна пътека.
Въпрос на култура, но и на контрол. "Ако в Португалия не спра на пешеходна пътека или паркирам на забранено място, дори само да съм стъпил на ивицата на съседна клетка или, не дай, Боже, на жълта ивица, такива глоби ще ми лепнат, че следващия път доста ще се замисля. А уж съм в най-изостаналата страна от ЕС. Затова, като си дойда в България, ми се смеят, че спирам и въобще спазвам правилата. А синът ми казва, че съм единственият в София. Тогава какво се чудите, че стават такива дивотии. Бог да пази България, че ние самите не можем или не искаме", коментира мъж, който от няколко години живее в Лисабон.
От миналия юни Пътна полиция започна акция "Пешеходец", която продължава и до днес. Контролните органи следят както за неправилно пресичащи хора, така и за шофьори, които са отнели предимство на пешеходци. Глобата за неспазващи правилата пешеходци е до 10 лева, а при причинена вреда на пътни съоръжения или автомобили санкцията е от 10 до 50 лева. Шофьорите, които не спазват предимство на пешеходци, се глобяват от 50 до 150 лева. Отнемат се и 6 точки от талона.
В рамките на тази акция през юни в страната са наказани 1184 пешеходци, които са пресичали неправилно с риск за злополука. За същия месец са санкционирани 447 шофьори, които отнемат предимство на пешеходци и създават предпоставка за произшествие. През май наказаните пешеходци са 666, а санкционираните шофьори - 378.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 08 Юли 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8069
GBP 2.4796 2.4887 2.3115
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив