09 Юли 2024, 01:20 Днес (0) | Вчера (2)

Застраховането на рисковете по време на панаири и изложби се пренебрегва

23 Май 2003 в-к "Кеш" по статията работи:
A+ A-

По време на последните изложения както у нас, така и в чужбина, се наблюдава все по-масирано и успешно участие на български фирми производители, които тепърва ще заемат подобаващото им се място в световния бизнес. Развитието на родното ни производство е немислимо без участие в такива форуми, но това поражда и някои логични въпроси, които всеки от тях би трябвало да постави на дневен ред по защитата на своите експонати.

Класическата "Застраховка на панаири и изложби" покрива щети или загуби на изложени предмети, стендове и други елементи на мебелировката за периода на експозицията им. Съществува и опция за застраховката, покриваща периода на превоз до и от мястото на експозицията. Може да се добави и застраховка на "Обществена отговорност", както и покритие на евентуалните разходи за експозицията, направени изцяло или частично при прекъсване или напускане на помещенията в резултат на щети и загуби на имуществото, нанесени от пожар, гръмотевица и т. н.
В България основните рискове, свързани с изложения и панаири, които застрахователните компании покриват, могат най-общо да бъдат обединени в три големи групи. На първо място това са специфични клаузи, които могат като цяло да се считат за разновидност на карго застраховането. Втората голяма група покрития, които се предлагат от българския застраховател, визира рисковете, свързани с престоя на експонатите в самите помещения ­ изложбени центрове и прилежащите към тях или не складови бази, за предварително и последващо съхранение на застрахованите предмети. Тези полици са имуществени по своята същност. И последният възможен вариант на избор, който се предлага от застрахователите, е покритието на риска "Злополука" на посетителите на изложения.
Г-жа Караджова от застрахователна компания
"Български имоти"
обясни специално за КЕШ, че компанията застрахова експонатите по време на транспортирането, покривайки рисковете по институтската карго клауза А, което означава пълно покритие. По време на престоя, който включва времето на излагане на обектите на застраховането, както и съхраняването им в складови помещения преди и след изложението, като се покриват рисковете, които са характерни за имущественото застраховане, а именно щети, нанесени вследствие на пожар, мълния или гръм, експлозия, буря, градушка, свличане или срутване на земни пластове, както и кражба чрез взлом. За определяне на тарифното число имат значение както стойността и видът на експонатите, така и начинът на транспорт, който е избран ­ сухопътен, въздушен или морски. Не без значение е и дестинацията, към която ще се пътува.
Логистичните фирми
които осигуряват транспорт на специални пратки у нас, не изискват задължително карго застраховане, като отговорността, която те носят, обикновено отговаря на трикратно завишения размер на сумата, платена за куриерската услуга. Но според специалисти от "Интерлогистика" ЕООД практиката за застраховане на пратките от страна на ползвателите на техните услуги става все по-популярна.
Застрахователите у нас обаче считат, че потенциалът на този тип застраховки далеч не е използван подобаващо. Г-н Евгени П. Петков, главен специалист "Карго застраховане" в
ЗК "Левски Спартак"
сподели за КЕШ, че освен стандартните възможности, които компанията предвижда за покриване на различните рискове, свързани с изложения и панаири у нас и в чужбина, компанията предлага и т. нар. "абонаментен договор" за изложители. При него се сключва един вид рамково споразумение между застрахователя и фирмата изложител. Там се визира срокът на договора и важи за всички изложения, в които компанията участва. Отпада нуждата за сключване на отделен застрахователен договор за всяко мероприятие, като премия се плаща само при наличие на конкретен повод.
Този тип застраховки у нас според г-н Петков е незаслужено пренебрегван както от изложителите, така и от организаторите на такива събития. По принцип такава застраховка би трябвало да се превърне в задължително условие за участниците, защото при липсата є на практика никой не носи отговорност при евентуална повреда или загуба на експонатите.
В зависимост от рисковете, които се визират в застрахователната полица, цената на защитата е различна, но при максимално покритие тарифното число е около 2%.
В ЗК "Орел"
според г-н Петър Минчев, началник на отдел "Застрахователни продукти и презастраховане", този тип застраховки за български изложения се ползват преди всичко от организаторите на изложби, които застраховат всички свои изложители. Като сравнително редки определя той случаите, в които отделни фирми, участващи в мероприятията, подсигуряват рисковете, застрашаващи излаганите експонати. Докато при участие в изложения извън граница практиката фирмите да предприемат действия по такава застрахователна защита става все по-масова.
Интересна практика в областта на застраховането, свързано с панаири и изложби, има ЗК "Орел" със застраховането на риска "Злополука" на посетителите по време на тези събития. Като пример г-н Минчев посочи конкретен казус, при който с клиент е договорено покритие от по 1000 лева в случай на злополука с посетител, при което цената на премията е била в размер на 10 стотинки. Тази сума клиентът е калкулирал в цената на билета и срещу това посетителите му са били защитени срещу рисковете смърт, злополука, трайна или временна загуба на трудоспособност. Самата премия е била изплатена след приключването на изложението в съответствие с продадените билети. По-добрият вариант на тази застраховка според г-н Минчев, разбира се, е част от премията да бъде платена предварително и пост фактум само да се доплати разликата. Компанията вижда доста широко приложение на този тип застраховки, които имат огромен потенциал. По същата схема по идея на експерта биха могли да се застраховат не само изложения, но и театри, киносалони и т. н.
Според г-н Стефан Кереков, директор на "Имуществено и транспортно застраховане и презастраховане" в
ЗК "Виктория"
основното преимущество, което компанията предлага на клиентите си при визирания вид застраховки, е, че при сключване на такъв договор полицата покрива рисковете както по време на транспортирането на експонатите, така и по време на самото изложение. Компанията застрахова товарите изцяло в съответствие със стандартизираните изисквания на институтските карго клаузи на "Лойдс" от 1.01.1981 г., като за експонати се ползва максималното покритие, предвидено от клауза А.
Г-жа Йорданка Велева, директор на "Общо застраховане" в
ЗК "Европа"
обърна внимание на факта, че при застраховането на експонати по време на изложби и изложения компанията прилага т. нар. краткосрочни тарифи при определяне на застрахователните премии. Те се определят на базата на определен процент от годишната премия. Например за един месец той е 20% от годишната премия за вида застраховка, за 2 месеца ­ 30%, и т. н. Тя подчерта, че при тарифирането от определящо значение са не само разстоянията, но и опаковката и видът на експонатите.
Според застрахователите у нас защитата, която българският бизнесмен предвижда за своите експонати по време на изложения, като цяло е доста пренебрегвана, и рискът, който се носи по време на подобни събития, понякога може да обезсмисли не само конкретното участие, но и да донесе значителни загуби, които биха могли да разклатят и без това все още крехкото финансово здраве на българския предприемач.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 08 Юли 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8069
GBP 2.4796 2.4887 2.3115
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив