Целта на проверките са пресичане на порочната практика румънски шофьори да управляват автомобили с български регистрационни номера
Масирана полицейска акция се състоя на пътя от Златни Пясъци към Варна. Целта на проверките са румънски шофьори, които карат автомобили с български регистрационни номера, съобщава Булфото. Така нареченият румънски казус отдавна се превърта в общественото пространство у нас. Десетки хиляди автомобили с български табели, управлявани от румънци, се движат по пътищата на Европа.
Последно, Борислав Михайлов, председател на УС и изпълнителен директор на Гаранционният фонд, заяви пред ИНСМАРКЕТ, че две трети от изплатените от ГФ обезщетения в чужбина през 2012 г. са именно по румънските случаи. Заради това от фонда настояват в спешен порядък за законодателна промяна, според която след изтичане на съответния срок за промяна регистрацията на внесена втора ръка кола у нас автомобилният номер да се обявява за невалиден. Тогава за онзи, който няма застраховка на автомобила, но участва в произшествие, ще носи отговорност съответният Гаранционен фонд в страната, където е настъпило събитието.
Преди два месеца, през април, Националната агенция по приходите започна проверки на българските собственици на автомобили, закупени от румънски граждани, но регистирани у нас. Тогава предаването "Хрътките" по bTV обяви, че дори има българи-"собственици" на над 500 автомобила. Шефът на видинския КАТ Красимир Живков коментира, че това е истински поминък за граничния район. Българите, дали под наем името си, получават по около 50-тина лева на кола. НАП вече е наложила запор на имоти и коли на трима основни играчи в схемата. Разследването е за 800 хиляди лева неплатени данъци.
Припомняме, преди две години, през септември 2011-та, ИНСМАРКЕТ организира международна конференция "Конференция: „Автомобилното застраховане в Югоизточна Европа: Трансгранични проблеми и решения". Веднага след събитието бе сформирана междуведомствена група, която да разреши въпроса.
Румънците предприеха някои стъпки по въпроса. Северната ни съседка намали таксата за регистрация на коли втора ръка. Правителствената наредба за това е приета на 19 февруари т.г. и влезе в сила
броени дни след това - от 15 март. Парадоксалното в разпоредбата бе, че таксата за регистрация на стари возила стана много по-евтина от тази за нови коли. Така делът на старите коли в страната ще
расте, прогнозират експерти.
Румъния събираше високата екотакса като предпазна мярка, за да се стопира възможността северните ни съседи да вкарват трошки втора употреба и така да замърсяват околната среда. Освен това
цената за унищожаването на внесените от чужбина автомобили втора ръка, негодни за експлоатация, беше много висока.
След отпадането на това ограничение всъщност отпадна и един от мотивите на румънците да регистрират у нас колите, които си купуват.
Като втора причина за регистрацията на коли у нас бе посочвана цената на застраховката, а като трета – данъкът на превозното средство. Проучванията на различни официални органи обаче сочат, че
цената на застраховката "Гражданска отговорност" е измежду най-ниските в целия ЕС и в двете страни – между 70 и 100 евро е средната цена на полицата.
Към средата на месец март т.г. регистрираните в България коли, собственост на румънци, са около 35 000.
Преди година румънски законодателен проект имаше за цел да задължи всички румънци, които карат вкарани от други държави МПС-та, да ги регистрират до 90 дни. През тази пролет в парламента бе
регистриран нов законопроект, в който се предвиждаше собствениците да бъдат задължени да регистрират своите коли в срок от 30 дни.Екстертите обаче се изказаха скептично по тази идея заради липсата
на контрол.
В началото на април стана ясно, че италиански бизнесмени също карат коли с българска регистрация заради евтините застраховки.