Как се застраховат произведения на изкуството?
Руското Министерство на културата и застрахователната компания "Стерх" влязоха в спор по повод кражбата на картина от Третяковската галерия преди два дни. Припомняме, в неделя от галерията бе
откраднато платното "Ай-Петри. Крим" на Архип Куинджи. Въпреки че за броени часове картината бе открита невредима, стана ясно, че освен пробив в системата за сигурност на галерията, претенции има и
към застрахователния договор. Според директора на Департамента по музеите в руското културно министерство – Владислав Кононов, картината е била застрахована за периода на експониране в галерията.
"Периодът на експониране е покрит и ако картината не бе намерена, щеше да има обезщетение на материалните загуби от страна на застрахователната компания", посочи той. Както стана ясно,
застрахователната оценка на стойността на работата възлиза на 12 млн. рубли (ок. 182 400 долара). От застрахователната компания обаче твърдят, че картината е застрахована само за времето на
транспортирането й и на монтажа, но не и за периода на самата изложба. Застраховката е сключена по формулата "от гвоздей до гвоздей", което означава че покрива рисковете за периода на
транспортиране от мястото на постоянно съхранение до мястото на временното експониране и обратно, включително опаковане-разопаковане, товарене-разтоварване, монтаж и демонтаж, както и за периода на
временното експониране в Третяковската галерия без достъп на посетители. За конкретната изложба пълно застрахователно покритие, което включва и самия период на експониране, са имали само пет платна
от чуждестранни фондове, като сред тях не е била злополучната картина.
Как ще се разреши спорът между двете страни, предстои да стане ясно. Възможно е той да доведе до промяна на някои условия при застраховането на произведения на изкуството, когато предстои да бъдат
експонирани в чужди галерии.
Със сигурност, застраховането на такива ценни предмети има своите особености, както и вратички за намаляване на премията.
Известно е, че произведенията на изкуството се застраховат по оценъчна стойност, която се определя от експерти, изкуствоведи, специализирани оценители и др. Стойността се определя по множество
параметри – автор, стойност на произведенията му на аукциони, състояние и запазеност на съответното произведение, неговата възраст, наличие на повреди, наличие на реставрационни работи и
неавторски вмешателства, както и много други.
По правило, произведенията на изкуството се застраховат не само срещу загуба на пълната им стойност и срещу повреда (тук се включват разходите по възстановяване или реставрация), но и срещу
снижаване на стойността им, което може да се случи при повреждане на произведението на изкуството, например, при прорези или нарязване на платното, при загуба на някой слой или при други
увреждания.
Според експерти, кражбата безусловно присъства сред стандартно покриваните рискове, освен ако не е предвидена като изключение с цел намаляване на премията. Към стандартните изключения се отнася,
примерно, войната, както и рискът, свързан с решение на някой държавен орган по някаква причина да не върне произведение на изкуството от международна изложба.
По правило музеите застраховат свои колекции или отделни произведения на изкуството, които предстои да бъдат дадени временно за експозиции в други галерии. В такива случаи се задейства система на
гарантиране на ниво Министерство на културата със задължението съответното произведение на изкуството да се върне в своята страна, музей/галерия или частен колекционер. Тази система действа при
загуба или повреда на ценния експонат. Произведенията на изкуството се застраховат, както в случая с откраднатото от Третяковската галерия платно, по системата "от гвоздей до гвоздей". При
подготвянето на една колекция за международна изложба Министерството на културата издава разрешение за експорта на такава колекция само при наличието на застрахователен договор за целия период,
през който произведението на изкуството се намира вън от своя дом. Колекциите или отделни най-ценни експонати се презастраховат.
Произведения на изкуството, които са част от постоянни експозиции или в хранилищата на музеите, по правило не се застраховат заради огромната им съвкупна стойност и необходимостта от плащането на
сериозна премия. Изключения правят частните колекции и частните музеи, които самостоятелно вземат решение доколко безопасно е да не застраховат своите колекции.