ВЗК “Тангра” остана без лиценз
В края на миналата седмица в Банкя се проведе семинар на КФН във връзка с дейността на комисията по посока на присъединяването ни към Европейския съюз. Г-н Стефан Стоилков директор на дирекция
"Разрешения и специализиран надзор на застрахователи и брокери", заяви, че една от основните задачи на застрахователния надзор до 2005 година е да преразгледа и да представи за приемане нови,
преработени варианти на четири взаимосвързани закона в областта на застраховането. Това са законът за застрахователното предприятие (ЗЗП), законът за задължителното застраховане (ЗЗЗ), законът за
застрахователния договор (ЗЗД) и Законът за застрахователния надзор (ЗЗН). Първият от тези закони ЗЗН, вече е факт и остават още три документа, които обаче трябва според изискванията на
европейското законодателство да бъдат не само приети от Народното събрание, но и да се внедрят в националното законодателство и да се докаже, че са работещи. Това едва ли ще се окаже лесна задача,
тъй като още с приемането на първия закон в обществото се разгоряха яростни спорове не само по цялостната постановка на статута на новия надзорен орган, но и по факта, че всички актове, издавани от
него, са необжалваеми. Това накара както бизнеса, така и политическите опоненти на властващите, прокарали идеята и реализирали я на практика въпреки подписките в парламента и пренебрегнатото вето
на действащия президент Георги Първанов, да поставят под съмнение добрите намерения на правителството и неговите експерти в областта на застраховането. Можем само да гадаем какви са подводните
камъни, на които биха могли да се натъкнат застрахователите, след като станат ясни подготвяните проекти на останалите закони, но все пак да се надяваме, че този път диалогът между бизнеса и
управниците ще бъде по-ползотворен и най-после хората във властта ще погледнат на застрахователя като на партньор, а не като на палаво дете, което се нуждае от обуздаване, а не от
насърчаване.
На срещата стана ясно и какво е бъдещето на застраховката "Гражданска отговорност за МПС", която е продуктът, формиращ най-голям пазарен дял на застрахователния пазар като цяло. След влизането ни в
Европейската общност цените ще бъдат либерализирани. Това на практика обаче може да се случи и доста по-рано още през 2004 година, когато вероятно новият закон ще влезе в сила. Очакваният ценови
ефект според експертите от КФН обаче е спорен. Според тях идентични казуси в други държави са показали, че има вероятност дори от понижаване на цената на застраховката, тъй като свободната
конкуренция може да доведе до дъмпинг, който обаче благодарение на наличието на надежден застрахователен надзор няма да бъде допуснато да се превърне в неконтролируем. Драстично понижаване на
цените няма да има, защото това би довело до съмнения за неадекватна платежоспособност на застрахователя. Новата "Гражданска отговорност" ще важи за всички страни, членки на ЕС, и това е причината,
поради която е логично да се предположи, че цената є не би трябвало да е особено ниска. Всъщност вероятността тя да не бъде по джоба на средностатистическия изтерзан джоб на българина е доста
по-голяма, защото стръвта за парче от баницата на сладката задължителна застраховка все пак няма да е достатъчно силна, за да подтикне "предпазливия застраховател" към самоубийствени актове за
ниски цени на премиите и големи покрития, защото при евентуална катастрофа в странство това може да доведе до изключително тежки последствия за някои български застрахователи, чиито финансии в
сравнение с някои техни колеги в Западна Европа са, меко казано, крехки.
По повод на запитване на КЕШ, защо българският надзорен орган в застраховането е толкова против механизмите за продажби по системата мултилевъл маркетинг, след като в света този метод се радва на
доста добра популярност, експертите заявиха, че всъщност надзорът се стреми да ограничи разпространението на пирамидални схеми на продажба, а не на мултилевъл маркетинга, който според тях е една
добра и работеща система.
По-рано през миналата седмица ръководството на надзорния орган детайлно разясни резултатите от работата си. От влизането си в рамките на общия надзорен орган застрахователният надзор е разгледал и
одобрил 23 заявления от застрахователи за промени в общите условия, три предизвестия по чл. 9, ал. 3 от Закона за застраховането, издадено е едно одобрение за промяна в метода за образуване на
пренос на премийния резерв на застрахователно дружество. Разгледани са и са одобрени документи за 19 лица за членове на управителни органи, 8 заявления на физически и юридически лица за извършване
на дейност като застрахователен брокер и съответно са издадени пет разрешения за извършване на дейност като застрахователен брокер. В ход е разглеждането на документи за издаване на лицензия за
извършване на дейност по доброволно здравно осигуряване на три дружества. Във връзка с изготвено мотивирано решение за отнемане на разрешение за извършване на застрахователна дейност на ВЗК
"Тангра" е взето решение от Комисията за отнемане на разрешението и назначаване на квестор. През периода е издадено едно разрешение за откриване на производство по несъстоятелност на
застрахователно дружество в ликвидация. Приключено е производството по ликвидация на две застрахователни дружества в ликвидация, за което са издадени съответните разрешения. Извършени са 31
проверки на представените годишни финансови отчети, справки и документи, които са приключили с годишни доклади за дейността на застрахователите през отчетната 2002 г. Във връзка с констатирани
нарушения на Закона за застраховането са издадени 14 акта за установяване на административно нарушение. Две проверки са извършени на място. В надзорния орган са постъпили общо 311 жалби, от които
176 са обработени и са изпратени отговори, 130 броя са на етап проучване. Както е известно, тази функция по закон трябва да се изпълнява от помирителна комисия, която обаче трябваше да бъде
съставена от АБЗ. Съюзът на застрахователите обаче отказа да създаде подобен орган за своя сметка, а и по принцип идеята, заложена в самия закон, представлява сама по себе си правен абсурд.
Ощетените застраховани би следвало да подават жалби към обединен орган от представители на застрахователите. Вероятната идея, на която залага законодателят, вероятно би трябвало да ни препрати към
другарски съд или заседанията на лекарските съвети за морал и етика, но в случая асоциацията е по-скоро с поговорката "Гарван гарвану око не вади". Така че засега може би дори е по-надеждно да не
се спазва педантично законът.
Извършена е и проверка по представените презастрахователни програми на 28 застрахователни дружества, като са били одобрени програмите на 26 застрахователя. Извършена е била и проверка на
представените годишни финансови отчети на здравноосигурителни дружества и на тяхна база са изготвени годишните доклади. Със заповеди на зам.-председателя на КФН, ръководещ управление
"Застрахователен надзор", са утвърдени образци на тримесечни отчети от застрахователите и здравноосигурителните дружества, както и за представяне от застрахователни брокери на информация относно
дейността им на 6-месечна и годишна основа. Извършени са били и проверки на годишни финансови отчети за 2002 г. на застрахователи в ликвидация или несъстоятелност. Изготвени са доклади за тяхното
финансово състояние, изпълнението на нормативните уредби и е утвърден план за ликвидация на всеки един от тях.