Нови щамове, политически страсти, избори – няма надежда за скорошна промяна в автомобилното застраховане
Седем наредби ще приеме Комисията за финансов надзор до края на тази календарна година – това е записано в програмата за нормативната дейност на Регулатора за периода 1 юли – 31декември 2021 г. Три от поднормативните актове засягат управление "Застрахователен надзор" и са чакани от много време. Това са Наредбата за системата "бонус-малус" по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите; Наредбата, с която ще бъде утвърдена Методика за обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди при телесно увреждане, както и промяна на Наредбата за задължителното застраховане по застраховки "Гражданска отговорност" на автомобилистите и "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз.
Системата "Бонус-малус" трябва да установи единни изисквания за коригиране на застрахователната премия по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в зависимост от поведението на водача на моторно превозно средство при движение по пътищата, както и реда и условията за тяхното прилагане. Документът е разработен съвместно с две министерства – на вътрешните работи и на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Няма да припомняме сагата около самата система у нас и несполучливите предишни опити за изготвяне на добра система. От години българските водачи чакат справедливо оценяване на риска при шофиране и недоумяват как е възможно на родна земя изготвянето на такава система да е толкова сложно в ХХІ век, при условие че това е позната и прилагана практика в нормалните страни.
Другата също чакана Наредба - за утвърждаване на Методиката за обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди на пострадало лице, има за цел да установи предвидимост при определяне размера на обезщетенията както за компаниите, така и за увредените лица.
Наредбата за задължителното застраховане по застраховки "Гражданска отговорност" на автомобилистите и "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз урежда условията и реда за извършването на тези застраховки, както и на граничната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, както и издаването на сертификат "Зелена карта". С наредбата се осигурява събирането на необходимата информация за прилагането на системата "бонус-малус", както и нейното отразяване в застрахователната полица за информационни и контролни цели.
За пореден път Надзорът посочва, че и трите наредби ще бъдат приети след отмяна на обявената в страната извънредна епидемична обстановка. С предупрежденията за появата на новите щамове и
мутации на COVID-19 обаче не е ясно кога ще се случи това, а както застрахователният сектор, така и добросъвестните водачи страдат от забавянето. Всъщност, това е второ отлагане на приемането на
тези наредби. В края на миналата година Надзорът обяви, че ги е включил в законодателната си програма за периода януари-юни 2021 г.
Това постоянно отлагане за неопределено време на цялата реформа в автомобилното застраховане, която и без това закъсня с години, е доста неприятно. Сегашното изчисляване на Гражданската отговорност
ощетява примерните водачи на пътя и не създава стимули за поправяне на пътните камикадзета. Предстоящата предизборна суматоха и политическата неяснота на бъдещето, както и ниският процент
ваксинирани не дават надежда за промяна в автомобилното застраховане в обозримо кратък срок.