У нас КФН ще приеме наредбата за въвеждането на системата след отмяна на обявената в страната извънредна епидемична обстановка
Латвийските застрахователи обявиха годишния си анализ за застрахователния риск по автомобилните класове "бонус-малус", което правят ежегодно на 15 септември. По данни на Латвийското бюро на
автомобилните застрахователи (LTAB), "бонус-малусът" е увеличен за 348 226 превозни средства, намален е за 197 540 коли и остава същият за 550 662 возила.
Най-високият "бонус" клас (17-ти) в момента се постига от 147 118 собственици на автомобили (+7282 спрямо 2019 г.). Общо 950 746 са собствениците на превозни средства в бонус класовете от 7-ми до
17-ти.
Най-ниският "малус" клас (1-ви) в момента е даден на 138 джигити на колела (-80 спрямо 2019 г.), а общият брой превозни средства в клас "малус" (от 1-ви до 5-ти) е 21 073.
Стартовият клас (6-ти, неутрален) в момента е даден на 170 131 собственици на автомобили.
"Бонус-малус" системата е част от факторите, определящи цената на автомобилната застраховка "Гражданска отговорност" в Латвия. Класовете за отстъпка и надбавка в цената се определят ежегодно, като се имат предвид данните от застрахователната история на водача за последните 11 години. При изчисленията се вземат предвид още: броят на застрахованите дни или периодът, за който превозното средство е застраховано, и броят на застрахователните събития, виновно причинени през последните 11 години.
За първото полугодие по застраховката са изплатени обезщетения на обща стойност 28 милиона евро. Застрахователите отчитат 15% по-малко заявени от застрахованите пътни застрахователни събития.
У нас "бонус-малус" системата все още е мираж, след като дълги години беше обсъждана и отлагана. След това излезе вариант, който бе отхвърлен, после темата бе вдигната на трупчета и хвана паяжини.
След това бе разработен втори вариант с две възможности за оформяне на класове и идеята бе предложена за обсъждане и съгласуване. Отхвърлени бяха някои предложения, имаше спорове по други. Последно
около темата се шумеше в началото на тази година, когато стана ясно, че системата може да влезе в сила поетапно – първо за леките автомобили, а по-късно и за автобусните и тежкотоварните
автомобили. Комисията за финансов надзор и застрахователите обещаха отстъпки в цената на задължителната полица за 80% от шофьорите.
В средата на юни Комисията за финансов надзор прие програмата си за нормативната дейност до 31 декември 2020 г. От публикуваните планове стана ясно, че Регулаторът ще обсъди и приеме наредбата за
въвеждането на системата след отмяна на обявената в страната извънредна епидемична обстановка.
В момента някои компании си правят свои вътрешни тестове по прилагането на "бонус-малус" класовете.